Tannbehandling

De vanligste sykdommer i munnhulen er karies, gingivitt og periodontitt, og mesteparten av en tannleges arbeid består av forebygging og behandling av disse sykdommer og deres følgetilstander. Disse sykdommene vil man selv ofte ikke legge merke til før et stykke ut i sykdomsforløpet. Det er derfor viktig at man går regelmessig til undersøkelse hos tannlege slik at man avdekker sykdom og kan forebygge og evt behandle på et tidlig sykdomsstadium.

Karies – Årsaken til karies er bakterier som ved inntak av sukkerholdig mat og drikke produserer syre. Denne syren fører til en demineralisering av emaljen (tannens mineraler løses opp og tannen blir mer porøs). Ved hyppige demineraliseringer uten at tannen rekker å remineraliseres igjen (tannen tar opp mineraler fra bl.a spyttet og ved fluortilskudd), vil man kunne få et hull i tannen og tannen må repareres. I mange tilfeller kan man reparere et hull ved å borre opp hullet og legge en fylling. Har hullet blitt altfor stort kan det være aktuelt å rotfylle tannen i tillegg. Karies forebygges best ved grundig og regelmessig renhold (tannbørste, tanntråd, tannstikkere, mellomromsbørster o.l.) for å fjerne bakteriebelegg, fluortilskudd (fluortannkrem og evt fluorskylling eller fluortabletter) for å fremme remineralisering, og å redusere hyppigheten av sukkerinntak.

Gingivitt – Dersom bakterier får dannet et bakteriebelegg på tennene og dette belegget ligger inntil tannkjøttet (gingiva) vil man kunne få betennelse (inflammasjon) i tannkjøttet pga dette. Denne betennelsen kaller vi gingivitt. Tannkjøttet vil da som regel være litt hovent, rødt og det vil blø lett. Denne tilstanden behandles ved grundig og regelmessig renhold ved hjelp av tannbørste, tanntråd, tannstikkere, mellomromsbørster o.l.

Periodontitt – Periodontitt er en inflammatorisk reaksjon på bakterier i tannkjøttslommer. Lommene blir dypere og man mister etter hvert tennenes feste til kjeven. Resultatet av ubehandlet periodontitt vil dermed være at tennene løsner. Faktorer som påvirker utviklingen av periodontitt er røyking, diabetes, stress og arv. Har man utviklet periodontitt består behandlingen av veiledning i renhold, grundig rensing i tannkjøttslommer og i noen tilfeller vil det være aktuelt å fjerne litt tannkjøtt slik at man legger forholdene til rette for bedre renhold.